Про затвердження Плану заходів,
спрямованих на запобігання
та протидію булінгу в ліцеї
На виконання Закону України № 2657-VIII від 18.12.2018 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу», відповідно до методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки, листа Міністерства освіти і науки України «Про деякі питання організації в закладах освіти виховної роботи щодо безпеки й благополуччя дитини» від 07.08.2018 р. №1/9-486, з метою виявлення та протидії булінгу серед учасників освітнього процесу, швидкого реагування на такі випадки,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити план заходів щодо запобігання та протидії проявам булінгу в ліцеї.
2. Створити комісію та призначити відповідальних з розгляду випадків булінгу серед учасників освітнього процесу у такому складі: Голова комісії – Шкіндюк М.Д., директор ліцею; Секретар комісії – Жиколяк Т.І., учитель української мови та літератури Члени комісії:
Бельмега М.О. – заступник з навчально-виховної роботи.
Рубаняк Л.О. – соціальний педагог.
Лабудяк Р.І. – практичний психолог.
4.З метою профілактики проявів негативної поведінки здобувачів освіти, чиї дії у майбутньому можуть кваліфікуватися як булінг, невідкладно скликати засідання комісії та залучати батьків учасників освітнього процесу до її засідань.
5. До роботи комісії залучати уповноважених осіб Національної поліції України та Служби у справах дітей.
6. Класним керівникам проводити роз’яснювальну роботу із здобувачами освіти та їх батьками щодо їх відповідальності за дії, які прирівнюються до булінгу.
7. Довести до відома усіх педагогічних працівників про персональну відповідальність за випадки булінгу з їх боку чи спробу втаємничення таких випадків зі сторони здобувачів освіти чи колег по роботі.
8. З даним наказом ознайомити усіх педагогічних працівників, здобувачів освіти та їх батьків.
9. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Директор ліцею М.Д. Шкіндюк
З наказом ознайомлені:
№з/п |
Заходи |
Термін
виконання |
Відповідальні |
1 |
Опрацьовувати
нормативно-правові документи щодо профілактики негативних проявів в
учнівському середовищі |
Серпень,
вересень |
Адміністрація
ліцею, педагогічні працівники |
2 |
Підготовка наказу «Про запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти» |
Перший тиждень вересня |
Директор ліцею |
3 |
Проводити
профілактично-просвітницькі заходи з профілактики булінгу (цькування),
жорстокої та протиправної поведінки, конфліктів в учнівських та педагогічних
колективах. |
Протягом
року |
Класні
керівники 1-11
класів, практичний психолог |
4 |
Брати
участь педагогічним працівникам у семінарах, нарадах щодо протидії булінгу |
Постійно |
Педагогічні
працівники |
5 |
Провести
системну роботу практичному психологу з педагогами закладу освіти, батьками
та учнями на тему «Школа дружби до дитини», нараду при директору «Булінг. Кібербулінг
або агресія в Інтернеті. Способи розпізнавання і захисту дитини» |
Протягом
року |
Директор,
практичний психолог, педагогічний колектив |
6 |
Співпрацювати
з фахівцями у справах дітей, соціальної служби сім'ї, дітей та молоді щодо
профілактики роботи з питань попередження булінгу (цюкування) та населення в
сім'ї. |
Постійно |
ЗДВР,
практичний психолог |
7 |
Ознайомити
учнів, батьків з нормативними документами щодо організації освітнього процесу
в закладах освіти |
Вересень |
Директор,
ЗДВР, класні керівники 1-11
класів |
8 |
Розміщення
та оновлення інформаційних матеріалів щодо профілактики булінгу на
сайті закладу освіти та стенду |
Вересень |
Практичний
психолог |
9 |
Оформлення тематичного стенду |
Жовтень |
Педагог організатор |
10 |
Робота
консультативного пункту « Скринька
довіри» |
Протягом
року |
ЗДВР,
практичний психолог |
11 |
Тренінгове
поняття: « Давайте
жити дружно! » |
Вересень |
Практичний
психолог, класні керівники 2-4 кл. |
12 |
Імітаційна
гра « Ліцейному
булінгу скажемо –Ні!» |
Вересень |
Практичний
психолог, класний керівник 5-х кл. |
13 |
Опрацьовувати
правила та обов'язки здобувачів освіти, батьків, правила користування мережею
Інтернет, щоб зменшити
ризик булінгу |
Вересень,
жовтень |
класні
керівники 1-11 класів |
14 |
Тренінгове
заняття « Конфлікт. Шляхи подолання конфліктів » |
Жовтень |
Практичний
психолог, класні керівники 9-11 кл. |
15 |
Моніторингове
вивчення проблемних питань: «Прояви булінгу в ліцейному колективі» |
Жовтень |
Практичний
психолог, класні керівники 5-8 кл. |
16 |
Заходи
в рамках акції «16 днів проти насильства» |
Листопад-грудень |
Практичний
психолог, педагог-організатор, класні керівники 1-11
класів |
17 |
Рекомендації
для класних керівників щодо профілактики булінгу в класних колективах |
Листопад |
ЗДВР,
практичний психолог |
18 |
Відеоурок
для батьків « Захист
дітей в Інтернеті » |
Листопад |
Практичний
психолог, класні керівники |
19 |
Тренінгове
поняття « Толерантність,
як умова спілкування » |
Листопад |
Практичний
психолог, класні керівники 5-6 кл. |
20 |
Поняття
з елементами тренінгу «Запобігання
насильству серед дітей. Правила безпечної поведінки» |
Листопад |
Практичний
психолог, класні керівники 3-4 кл. |
21 |
Індивід
Тренінг « Протидіям
насильства в учнівському середовищі » |
Грудень |
Практичний
психолог, класні керівники 6-7 кл. |
22 |
Година
спілкування на тему « Закон і ми » |
Грудень |
Практичний
психолог, класні керівники 9-11 кл. |
23 |
Інтерактивне
заняття для персоналу закладу освіти «Протидія булінгу» |
Січень |
Практичний
психолог |
24 |
Година
спілкування на тему « Культура спілкування в Інтернеті » |
Лютий |
Практичний
психолог, класні керівники 5-8 кл. |
25 |
Ранкові
зустрічі з формування навичок дружніх стосунків здобувачів
освіти |
Упродовж
року |
Класні
керівники 1-4
класів |
26 |
Індивідуальні
консультації з батьками щодо профілактики булінгу |
Протягом
року |
ЗДВР,
практичний психолог, класні керівники 1-11 кл. |
27 |
Підготовка звіту про виконання заходів про виконання плану заходів з
запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти |
Травень - червень |
ЗДВР, практичний психолог |
Анкета
9-11 років;
12-14 років;
15-16 років.
2. Чи знаєш ти, що таке насильство?
так;
ні.
3. Чи присутнє насильство в вашому ліцеї?
так;
ні;
важко відповісти.
4. Чи знаєш ти, що таке булінг?
так;
ні;
важко відповісти.
5. Чи зазнавав ти приниження в ліцеї?
так;
ні.
6. Якщо зазнавав, то якого?
морального;
фізичного;
нападу з боку групи;
пограбування;
інше (написати) ______
7. Чи був ти свідком чи жертвою булінгу?
так;
ні.
8. Чи спостерігається явище булінгу в вашому ліцеї?
так;
ні.
9. З якими приниженнями ти стикався в ліцеї?
образи;
глузування;
використання прізвиськ;
побиття, ляпаси, штовхання;
словесне
інше (написати) ______
10. Де на ваш погляд, підлітки найчастіше стикаються з проявами булінгу?
по дорозі до ліцеї;
вулиця біля ліцею;
територія за ліцеєм;
ліцейний коридор;
ліцейний туалет.
інше (написати) ______
11. Хто найчастіше є агресорами?
однолітки;
група однолітків;
старшокласник;
група старшокласників.
12. Найчастіше агресорами є
хлопці;
дівчата.
13. Причини агресії, через які деякі учні стають жертвами знущань з боку інших учнів?
зовнішній вигляд;
фізичні обмеження;
поведінка людини;
національність чи раса;
самопровокування агресії;
людина не може за себе заступитися;
матеріальний статус
високі досягнення учнів
учні, активні в житті ліцею
інше (написати) ______
14. Чи були ви в ролі жертви, (коли інші учні знущалися над вами)?
так, інколи;
так, декілька разів на місяць;
так, декілька разів на тиждень;
майже щодня;
ні.
15. Чи зверталися ви по допомогу і до кого саме?
не звертався (лася) по допомогу;
звертався (лася) до батьків;
звертався (лася) до друзів
звертався (лася) до класного керівника чи вчителів;
звертався (лася) до психолога;
інше(написати)_______
16. Чи зустрічали Ви прояви булінгу до учнів з боку вчителів?
так, постійно
так, але рідко
ні, не зустрічав
17. Як учителі реагують на випадки булінгу?
вчителі вимагають припинити сварки;
вчителі не звертають уваги на такі випадки;
вчителі покладають вирішення проблем на самих учнів, не втручаючись в їх стосунки.
18. Чи вважаєте ви, що дорослі недостатньо допомагають дітям, які є жертвами цькування?
так
ні
не замислювався про це
19. Що можна зробити для покращення стосунків у ліцеї?
взаємне позитивне ставлення один до одного;
нічого не потрібно змінювати;
влаштовувати більше поїздок класом та більше спілкуватися між собою;
щоб погані учні не заважали вчитися решті;
щоб вчителі ставилися однаково добре до всіх учнів;
щоб старші не ображали молодших;
інше (написати) ______
20. Чи знаєте ви, що в Україні діє Закон, який захищає дітей від булінгу?
так;
ні.
Сьогодні все частіше в шкільному середовищі звучить слово «булінг».
БУЛІНГ — (англ. bullying, від анг. «bully» — хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник, «to bully» — задиратися, знущатися, змушувати погрозами, bully — залякувати, цькувати) — прояв агресії з подальшим залякуванням особистості і появою можливості її повного підпорядкування собі і своїм інтересам. Це повторювані, свідомі, навмисні та обдумані дії з наміром нашкодити, викликати страх шляхом погрози подальшою агресією.
КІБЕР-БУЛІНГ — це новітня форма агресії, що передбачає жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину з використанням інформаційно-комунікаційних засобів: мобільних телефонів, електронної пошти, соціальних мереж тощо.
Найголовнішою проблемою, що стосується цькування в закладі освіти, експерти називають розрив між поколіннями.
Булінг відрізняється від звичайної суперечки між дітьми тим, що супроводжується фізичним чи психологічним насиллям: дитину висміюють, залякують, б'ють, псують речі.
Що робити?
Дітям! Дітям не варто намагатися вирішити ситуацію самотужки, адже з булером не завжди можна порозумітися. Краще звернутися до батьків, вчителів, або старших, яким дитина довіряє. А також:
- Уникай бешкетника й перебувай у товаристві друзів. Не заходь у туалет, якщо задирака знаходиться там, не ходи в роздягалку, коли немає нікого поруч. Постійно перебувай у товаристві приятеля, щоб не залишатись наодинці з недругом. Перебувай в оточенні приятелів у транспорті (у шкільному автобусі), у коридорах або на перерві – скрізь, де можна зустріти бешкетника. Запропонуй те ж саме своєму другу.
- Стримуй гнів. Розхвилюватись у зв’язку зі знущанням природно, але саме цього й домагаються бешкетники. Це змушує їх відчувати себе сильнішими.
- Дій хоробро, йди та ігноруй бешкетника. Твердо й чітко скажи йому, щоб він припинив, а потім розвернись й піди. Намагайся ігнорувати образливі зауваження, наприклад, вдавай, що ти захоплений бесідою по мобільному телефону.
- Розкажи дорослим про знущання. Учителі, директор школи, батьки можуть допомогти припинити знущання.
- Розповідай про це. Поговори з кимось, кому ти довіряєш, наприклад, із завучем, учителем, братом, сестрою або другом. Вони можуть запропонувати деякі корисні поради, і навіть якщо вони не можуть виправити ситуацію, це допоможе тобі відчути себе менш самотнім.
- Усунь провокаційні фактори. Якщо розбишака намагається відібрати твій музичний плеєр, телефон не бери його до школи.
Почувайтеся безпечно в мережі, використовуючи наведені нижче поради щодо запобігання залякуванню:
- Не публікуйте в мережі особисту інформацію.
- Нікому не повідомляйте свої паролі.
- Обдумуйте свої висловлювання, перш ніж публікувати їх у мережі.
- Поважайте погляди інших користувачів. Те, що ви з кимсь не погоджуєтесь, не дає вам права бути грубим або ображати інших.
Батькам! У разі, якщо над вашою дитиною знущаються, ви, як батьки, повинні уважно вислуховувати скарги дитини і ставитися до цього серйозно. Завдяки підтримці батьків, дітям легше переживати проблеми в школі. Також варто звернутися до шкільних вчителів та звернути їхню увагу на цю проблему.
Загальні питання
1. Цей Порядок розроблено відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».
2. Цей Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькуванню).
3. Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники, працівники та педагогічні працівники ліцею та інші особи.
4. Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації.
5. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
1. систематичність (повторюваність) діяння;
2. наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
3. дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню)
1. Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти директору ліцею.
2. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу(цькування)
здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування) (далі – Заява).
3. Заяви, що надійшли на електронну пошту школи отримує діловод, яка зобов’язана терміново повідомити керівника закладу та відповідальну особу.
4. Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а в разі її відсутності – особисто директор ліцею або його заступник.
5. Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).
6. Датою подання заяв є дата їх прийняття.
7. Розгляд Заяв здійснює директор школи з дотриманням конфіденційності.
Відповідальна особа
1. Відповідальною особою в школі є практичний психолог.
2. До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація Заяв, повідомлення директора ліцею.
3. Відповідальна особа призначається наказом директора ліцею.
4. Інформація про відповідальну особу та її контактний телефон оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.
Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)
1. За результатами розгляду Заяви директор ліцею видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.
2. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.
3. Для прийняття рішення за результатами розслідування директор ліцею створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.
4. Комісія створюється наказом директора ліцею.
5. До складу комісії можуть входити педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, директор школи та інші заінтересовані особи.
6. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.
7. Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то директор ліцею зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей.
8. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директор ліцею має повідомити постраждалого.
9. Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.
10. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
11. Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.
Терміни подання та розгляду Заяв
1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву.
2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.
3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.
4. За результатами розслідування протягом 1 робочих дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Комісії.
5. Директор ліцею зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом одного дня.
Реагування на доведені випадки булінгу
1. На основі рішення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування), яка кваліфікувала випадок як булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, директор школи:
- повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України(ювенальна поліція) та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;
- забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування) (далі – Заходи).
2. Заходи здійснюються заступником директора з виховної роботи у взаємодії з практичним психологом школи та затверджуються директором закладу.
3. З метою виконання Заходів можна запроваджувати консультаційні години у
практичного психолога, створювати скриньки довіри, оприлюднювати телефони довіри.
Відповідальність осіб причетних до булінгу (цькування)
1. Відповідальність за булінг (цькування) встановлена статтею 173 п.4 Кодексу України про адміністративні правопорушення такого змісту: «Стаття 173 п.4» . Булінг (цькування) учасника освітнього процесу. Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, - тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або
повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, - тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або
неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, -тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або
неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, - тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Неповідомлення директором закладу уповноваженим підрозділам органів
Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу – тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку.
План заходів щодо профілактики булінгу
2020-2021 н.р.
№ п/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальні |
Діагностичний етап |
|||
1 |
Створення бази інструментарію для діагностування
рівня напруги, тривожності в учнівських колективах |
Вересень |
Психолог ліцею |
2 |
Діагностування рівня напруги, тривожності в
учнівських колективах |
Протягом року |
Класні керівники, пр. психолог |
|
Інформаційно-профілактичні заходи |
||
1 |
Обговорення питання протидії булінгу на
загальношкільних батьківських зборах. |
Жовтень |
Керівник закладу |
2 |
Засідання методичного об’єднання класних керівників
«Протидія булінгу в учнівському колективі» |
Жовтень |
ЗДВР |
3 |
Розробка пам’ятки для класних керівників |
Жовтень |
ЗДВР |
4 |
Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з
булінгом» |
Протягом року |
Психолог ліцею |
5 |
Контроль стану попередження випадків булінгу |
Протягом року |
Керівник закладу |
6 |
Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна
школа» |
Січень |
Психолог ліцею |
7 |
Вивчення законодавчих документів, практик протидії
цькуванню |
Протягом року |
ЗДВР |
Формування навичок дружніх стосунків здобувачів
освіти |
|||
1 |
Проведення ранкових зустрічей з метою формування
навичок дружніх стосунків |
Протягом року |
Класні керівники |
2 |
Створення морально безпечного освітнього простору.
формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії |
Протягом року |
Класні керівники |
3 |
Перегляд відеофільмів відповідної спрямованості |
Протягом року |
Класні керівники |
4 |
Засідання учнівської координаційної ради «Як
довіряти й бути вдячним» |
Березень |
Педагог-організатор |
5 |
Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня
права «Стоп булінгу» |
Грудень |
Класні керівники, учитель правознавства, пр.
психолог |
Психологічний супровід |
|||
1 |
Діагностика стану психологічного клімату класу |
Протягом року |
Психолог ліцею |
2 |
Спостереження під час навчального процесу, позаурочний
час |
Протягом року |
Психолог ліцею |
3 |
Консультаційна робота з учасниками освітнього
процесу |
Протягом року |
Психолог ліцею |
4 |
Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна
робота з учасниками освітнього процесу |
Протягом року |
Психолог ліцею |
Робота з батьками |
|||
1 |
Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в
учнівському колективі» |
Протягом року |
Класні керівники |
2 |
Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та
кібербулінгу для своєї дитини |
Протягом року |
Психолог ліцею |
3 |
Бесіда «Як навчити дітей безпеці в Інтернеті» |
Протягом року |
Класні керівники. |
4 |
Інформаційна робота через інтернет-сторінки |
Упродовж року |
ЗДВР |
Немає коментарів:
Дописати коментар